Page content

Bijnieruitputting: Uitgeteld en nergens fut meer voor?

Bijnieruitputting: Uitgeteld en nergens fut meer voor?

Bijnieruitputting; het stresssyndroom van de 21 eeuw

Mensen die continu onder de invloed van stress leven, kunnen dit jaren lang volhouden zonder ook maar ergens last van te hebben. Hoe kan dit? Dit heeft te maken met je bijnieren. Zij maken stresshormonen aan, onder andere cortisol en adrenaline. Cortisol en adrenaline maken je alert, geven energie en zijn ontstekingsremmend. Dat we over deze hormonen beschikken is dus helemaal super.

De samenleving waarin we nu leven, stelt ons continu bloot aan hoge druk. We hebben werkdruk, deadlines, afspraken, familieverplichtingen, sociale contacten, een relatie die aandacht vergt, of staan er juist alleen voor. Hierdoor kan er zich een opeenstapeling van chronische stress ontwikkelen die er uiteindelijk voor zorgt dat de bijnieren uitgeput raken, minder cortisol en adrenaline aanmaken en in het ergste geval zelfs de productie platleggen. Hoe noemen wij zo’n uitgeputte bijnier in de volksmond? De burn-out.

“Door het continu blootstellen aan stress raken de bijnieren uitgeput en maken ze minder cortisol en adrenaline aan.”

Symptomen van bijnier-uitputting ( medische termen ‘hypoadrenia, hypoadrenalisme’) zijn:

  • Verminderde immuunfunctie
  • Verhoogde vatbaarheid voor infecties
  • Lage bloedsuikergehalte waardoor trek in zoet toeneemt (Cortisol zorgt voor piek in insuline)
  • Verhoogde trek in zout
  • Moeite met inslapen
  • Veel moeite met opstaan
  • Niet uitgerust zijn na het slapen
  • Slecht concentratievermogen, wazige gedachten
  • Meer moeite met alledaagse werkzaamheden
  • Snel geïrriteerd
  • Minder productief
  • Minder plezier in dingen, lichte depressiviteit
  • Laag libido
  • Verergering van PMS

Wat kan ik er aan doen?

Heb jij het vermoeden dat je aan bijnieruitputting lijdt? Of ben je hard op weg naar zo’n burn-out? Probeer dan voor je zelf eerst te achterhalen welke bronnen jou het meest van energie roven. Maak een top 5 lijst van de meest energie rovende dingen en probeer hier 5 dingen tegen over te zetten die je energie geven. Je kan dit alleen doen of – als je er alleen niet uitkomt – hulp vragen aan een coach. Vergeet niet dat dit uiterst belangrijk is om je bijnieren te voorzien van rust voor herstel.

Wat kan jou van je energie beroven?

  • Werk (werkomgeving, werkdruk, wisselende ploegen diensten)
  • Privé (Scheiding, trauma, ziekte, angst, alleen staande ouder)
  • Voeding (allergie, intoleranties, suiker)
  • Mensen (vrienden, collega’s, huisgenoot, partner)

Wat kun je aanpassen?

  • Opletten met energie rovers
  • Het goede van het kwade onderscheiden
  • De stress van binnen veranderen (coaching, mindfulness)
  • Ontspanning (yoga, mediteren, tai chi)
  • Goed slapen
  • Lachen

Wat moet je vermijden?

  • Oververmoeid raken
  • Opblijven tot 23:00 (i.v.m. 2e energie vlaag)
  • Jezelf forceren
  • Streng of negatief tegen jezelf zijn

Kan ik mijn cortisolwaardes laten meten bij een arts?

Als je cortisolwaarde wilt laten meten bij een arts, dan raden wij je een speekseltest aan, omdat cortisol een hormoon is met een dagritme. Bij een bloedtest wordt meestal alleen in de ochtend geprikt, bij een speekseltest wordt er drie keer verdeeld over de dag een sample genomen. Let er wel op dat de arts bekend is met bijnieruitputting. De meeste reguliere artsen kennen alleen de ziekte van Addison of Cushing. Hun protocollen zijn hier dan ook op aangepast. Het kan dus voorkomen dat je naar huis wordt gestuurd als fysiek gezond met als diagnose ‘psychisch probleem’.

Hormoontherapie / Suppletie:

In het ernstige geval van bijnier-uitputting moet een arts wel eens cortisol toe dienen om de bijnier volledig rust te geven en om ontstekingen tegen te gaan. Vitamine C, E, magnesium en phosphatidylserine kunnen soms ook helpen bij bijnier-uitputting.

Tot slot

Bovenstaand verhaal geeft dus duidelijke argumenten op basis van fysische feiten ten aanzien van hormonen in je lijf. Het geeft aan waarom bijnieruitputting wel degelijk een serieuze issue is in de hedendaagse maatschappij en dat we er wel degelijks iets aan kunnen doen. Je hoeft je hier niet bij neer te leggen! Want we kunnen hier iets aan doen, kom op voor jezelf en maak een eind aan bijnieruitputting.

Herken jij jezelf of iemand anders hierin? Dan raden wij je het volgende boek aan:

Titel: Bijnieruitputting
Auteur: Dr. James L Wilson
ISBN: 9789079872251

Heel Nederland Voor Altijd Slank En Fit

Gezonde groeten,
Mathijs Bos & het VASEF Team
Vind je deze informatie nuttig en zou je hier meer mensen mee willen informeren? Like and share