Page content

Cholesterol vriend of vijand?

Cholesterol vriend of vijand?

Veel van onze lezers zijn nog altijd bang voor vetten. Verzadigde vetten voornamelijk. Verzadigde vetten zouden slecht zijn voor het cholesterol en hart- en vaatziekten veroorzaken. De meeste mensen kijken daarom ook een tikkeltje verbaasd als wij vertellen dat ze beter kunnen bakken in roomboter dan in bak- en braadvet. Verzadigd vet is toch slecht voor je hart? Cholesterol heeft jaren lang niet de naam gekregen die het verdient. Cholesterol is helemaal geen vijand, maar juist je vriend. Cholesterol is er om je te helpen. Denk je nou echt dat onze schepper iets in ons lichaam heeft gestopt om ons te doden?

Het ontstaan van de cholesterol mythe:

Begin jaren 50 begon het verhaal, toen een Amerikaanse epidemioloog genaamd Ancel Keys zei dat verzadigd vet tot verhoogd cholesterol leidt. Ancel Keys zag een relatie tussen verzadigde vetten, cholesterol en hartinfarct en onderzocht dit. Hij vergeleek in verschillende landen (observationeel onderzoek) de consumptie van verzadigd vet en schreef dit weg tegen het aantal hartinfarcten. Zijn conclusie? Hoe meer verzadigd vet er wordt gegeten, hoe hoger het cholesterolgehalte en hoe meer mensen overlijden aan een hartinfarct. Op deze studie volgden vele andere met als conclusie: verzadigd vet verhoogt het cholesterol gehalte en teveel cholesterol zorgt voor stollingen in en vernauwingen van de bloedvaten. Naast observationeel onderzoek is er nooit een klinisch onderzoek geweest naar de relatie tussen verzadigd vet en cholesterol. Tegenwoordig zijn er echter meerdere studies waaruit blijkt dat koolhydraten en suikers de boosdoener zijn en er voor zorgen dat cholesterol blijft plakken aan de bloedvaten.

Als cholesterol niet slecht voor je is, waar is het dan wel goed voor?

Cholesterol is onder andere verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D en hormonen. Zo is cholesterol de eerste stap naar het produceren van stress en geslachtshormonen(zie afbeelding). Het hormoon cortisol vraagt naar cholesterol in stresssituaties en werkt ontstekingsremmend. Oestrogeen, progesteron en testosteron vragen naar cholesterol als we ons willen voortplanten. En als we te weinig drinken reguleert aldosteron de natrium en kalium balans (vochthuishouding)

Minder verzadigd vet, meer koolhydraten en suiker:

Doordat we zo bang zijn geworden voor verzadigde vetten, zijn we dus ook veel minder verzadigd vet gaan eten. Vervolgens zijn we dat gaan compenseren door meer koolhydraten en suiker te consumeren. Hiervan zien we dus allerlei gevolgen van terug in de maatschappij. Koolhydraten – en dan vooral de geraffineerde koolhydraten (suikers) – zorgen er voor dat cholesterol kan gaan oxideren. Cholesterol dat blijft plakken in de vaatwanden en ontstekingen kan veroorzaken.

Verhouding omega 6 en 3 vetzuren:

Ook het plantaardige linolzuur (margarines, zonnebloemolie, omega 6) lokt ontstekingen uit. Een voorbeeld van een ontstekingsproces is Atreriosclerose (slagaderverharding). Daarentegen werkt omega 3 (vette vis) juist weer ontstekingsremmend. Een mooie verhouding tussen deze 2 vetzuren zou zijn 4:1 een ideale verhouding zou zijn 1:1. Alleen in de westerse voeding is dit al gauw 10:1- 20:1

Transvetten:

Transvetten zijn chemisch plantaardig geharde fabrieksvetten. Transvetten werken cholesterol verhogend en worden dan ook in verband gelegd met hart- en vaatziekten. Transvetten zitten voornamelijk in margarines, gebak, koekjes en bijna alle kant-en-klare producten. De vetstructuur is dusdanig veranderd dat je lichaam het niet meer herkent als een natuurlijke stof. Als transvet zich innestelt in het celmembraan, wordt het minder vloeibaar. Vloeibaarheid van het celmembraan is een belangrijke eigenschap voor het functioneren van cellen. Probeer daarom transvetten zoveel mogelijk te vermijden.

Tot slot

Cholesterol heeft dus genoeg essentiële taken die van levensbelang zijn. Zonder cholesterol zouden we simpel weg niet kunnen leven. Hoe kan jij doormiddel van voeding op een goede manier je cholesterol beïnvloeden? Probeer de voeding die een negatief effect kan hebben op je cholesterol te vervangen door voeding die een “gunstig” effect kan hebben.

Negatief effect op cholesterol:

  • Margarine
  • Halvarine
  • Bak- en braadvet
  • Transvetten
  • Koolhydraat en suikerrijk eten
  • Gunstig effect op cholesterol:
  • Roomboter
  • Kokosvet
  • Olijfolie
  • Vis
  • Vezels
  • Veel groenten

Heel Nederland Voor Altijd Slank En Fit

Gezonde groeten,
Mathijs Bos & het VASEF Team

Vind je deze informatie nuttig en zou je hier meer mensen mee willen informeren? Like and share