Page content

Op een natuurlijke manier mijn bloeddruk verlagen?

Op een natuurlijke manier mijn bloeddruk verlagen?

Inmiddels hebben wij al veel cliënten kunnen helpen met problemen met hoge bloeddruk. Kun je je bloeddruk verlagen op een natuurlijk manier? Ja dat kan! Je moet er alleen wel wat voor doen. Als je de keuze hebt om je bloeddruk te verlagen op een natuurlijke manier en zelfs van de bloeddrukverlagers af kan komen, zou je daar dan lang over na denken of meteen aan de slag gaan?

Hoe kan ik op een natuurlijke manier mijn bloeddruk verlagen?

Zout en bloeddruk: zwakke link.

Jarenlang werden mensen op een zoutarm dieet gezet. Minder zout kan de bloeddruk verlagen, maar het heeft een zeer beperkte daling. Dat mensen minder zout moeten eten, zijn wij het volledig mee eens. De gemiddelde Nederlander krijgt simpelweg te veel zout binnen via de voedingsproducten uit de supermarkt.

Zout is toch zout?

Niets is minder waar! Het verschil in zout zit hem in het raffineren. Een geraffineerd zout (tafelzout) bevat nog maar 2 mineralen. Een volwaardig zout (zeezout) bevat maar liefst 80 mineralen en sporenelementen. Beperk de producten met toegevoegd zout en geef je eten meer smaak door er zelf wat zeezout aan toe te voegen.

Zout, suiker en bloeddruk: sterke link

Minder zout en suiker heeft een sterke link. Wij zien dit heel sterk terug in de praktijk. Minder zout, suikers eruit en de bloeddruk daalt. Onderzoekers suggereren dat suiker, en met name de fructose in suiker, indirect de bloeddruk verhoogt. Professor Harry Preuss van de Georgetown University, zegt dat suiker en zout elkaar lijken te versterken in hun bloeddrukverhogende eigenschappen. Dat suikers een sterke link hebben met een hoge bloeddruk, dat zien we al jaren terug in de praktijk.

Omega 3

Vaak zien wij ook dat mensen met een hoge bloeddruk te weinig of soms helemaal geen omega 3 consumeren. Geadviseerd wordt er dan ook om 2 á 3 x in de week vis te eten. Soms schrikken wij er van als we zien dat dit 1 á 2 keer per maand is.Omega-3 vetzuren stabiliseren het hartritme en verlagen de bloeddruk.

Vitaminen en mineralen

Als we kijken naar de weekoverzichten van mensen met een hoge bloeddruk. Dan zien wij ook hierin tekorten. Wat betekent dit? Dat er meer groenten en vitamine D rijk (vis bijvoorbeeld) gegeten moet worden. Klinkt heel simpel, maar het gebeurt vaak niet. Zo hebben bijvoorbeeld magnesium, kalium en vitamine D veel effect op een te hoge bloeddruk

  • Magnesium beschermt hart en bloedvaten
  • Kalium helpt overtollig natrium (zout) uit het lichaam te verwijderen en werkt bloeddrukverlagend.
  • Vitamine D tekort verhoogt de bloeddruk

Alcohol

Alcohol; daarvan weten we allemaal dat het niet goed voor je is. De reden om alcohol te beperken tot enkele glazen per week (en liever helemaal niet) is omdat het de elasticiteit van de vaatwanden vermindert en naarmate je ouder wordt de werking daarvan bevordert.

Leefstijl en hoge bloeddruk

Voeding speelt een hele grote rol bij een te hoge bloeddruk, maar ook je levensstijl zal daar waar nodig is aangepast moeten worden. Denk aan:

  • Stoppen met roken
  • Afvallen
  • Meer bewegen
  • Minder stress

Door het aanpassen van je voeding en levensstijl kun je heel wat doen aan de hoogte van je bloeddruk en verhoog je je energielevel en lifeforce. Je zal niet alleen je bloeddruk er een groot plezier mee doen, maar ook jezelf.

Heel Nederland Voor Altijd Slank En Fit

Gezonde groeten,
Mathijs Bos & het VASES Team

Heb je zelf een hoge bloeddruk en wil je hier graag iets aan doen of heb je nog vragen? Dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Vind je deze informatie nuttig en zou je hier meer mensen mee willen informeren? Like and share.