Page content

Slank & Fit aan het kerstdiner

Slank & Fit aan het kerstdiner

In deze blog delen we 9 tips om slank en fit aan het kerstdiner te verschijnen.

Rond de feestdagen willen we er allemaal op ons mooist uitzien en tegelijkertijd worden we zo verleid door een overvloed aan lekkernijen.

Hoe kun je de verleidingen toch weerstaan en ervoor zorgen dat je mooi op gewicht blijft en met een platte buik in dat mooie jurkje of strakke pak past?

Slank en fit aan het kerstdiner? Hieronder vind je 9 tips:

1: Bezoek regelmatig de WC!
Doorspoelen! WcSchone lege darmen, zorgen voor een platte buik. Begin de dag met water, water en nog eens water. Neem zodra je opstaat 2 grote glazen water. Zo kan je lichaam al je afvalstoffen van de nacht afvoeren. Een glas (lauw)warm water met het sap van een halve citroen zet daarnaast je metabolisme en spijsvertering in werking. Je darmen worden geactiveerd en dit merk je doordat je direct naar het toilet moet.

 

 

 

 

 2. Ontbijt eens als een Zwerver en neem een Koningsdiner!

Wanneer we beginnen met een groot, zwaar te verteren ontbijt, zoals kaasfondue of croissantjes met kaas stopt je lichaam direct met zijn (nachtelijke) reiniging. Dit zijn namelijk producten en voedselcombinaties die niet gemakkelijk te verteren zijn en veel energie kosten. Hierdoor houdt je lijf minder energie over voor je dagelijkse werkzaamheden, een sporttraining en lichaamsprocessen zoals het versterken van je huid, haar en nagels.
Je voelt je eerder moe of kunt last krijgen van energiedipjes gedurende de dag.

Tip: Start met een licht te verteren ontbijt dat makkelijk te verteren is en veel energie geeft!

YES: Groentesapje, een smoothie of kommetje havermout (gekookt in water).
NO: Uitsmijter ham/kaas, bonen en spek, pizza, croissantjes met kaas en jam.

 

3 Eet bewust en met aandacht
Holle bolle Bewust en met aandacht eten tijdens de feestdagen is  een aanrader. Wees dus geen holle bolle gijs en  bedenk van te voren wat je allemaal in je mondje gooit

Je lichaam heeft namelijk zo’n twintig minuten nodig  om een seintje naar de hersenen te sturen dat je vol  zit. Eet je snel, dan kan het zijn dat je allang vol zit  maar dat je dit nog niet zo voelt. Op die manier eet je  al gauw te veel. Niet zo handig dus. Daarnaast geniet je er volgens mij ook veel minder van omdat je niet eens echt proeft.

Door al je zintuigen te gebruiken merk je bijvoorbeeld dat het eten van grote porties niet altijd ten goede komt van de smaak. Probeer daarom ook tijdens de feestdagen je aandacht te vestigen op het voedsel en al je zintuigen te gebruiken. Wat vind je van het eten? Ga ook eerst na of je echt trek hebt. Zo niet, stel jezelf dan de vraag waarom je het zou eten?

Gezelligheid tijdens de feestdagen zit vaak in de contacten die je hebt met de mensen om je heen & niet in het eten zelf!

 

4. Eet extra groente!
De vierde tip is om tijdens de feestdagen gewoon je groente te verhogen. Groente zorgt voor een vullend gevoel doordat ze veel water en vezels bevatten, zonder dat er veel calorieën inzitten. Daarnaast zijn het ook nog eens echte vitaminen en mineralen bommetjes die onder andere zorgen voor een gezonde huid en sterke, glanzende haren!

Tip: Vul altijd de helft van je bord met groente. Probeer niet alleen bij je avondmaaltijd groente te eten, maar neem rauwkost als tussendoortje, een salade of plakjes komkommer/tomaat bij de lunch. Je kunt dus ook heel goed groente eten bij je ontbijt! Maargoed, dat hoef ik de meeste van jullie niet meer te vertellen, toch? ☺

Tip: Rasp eens wat worteltjes of rode biet door je havermout. Dit levert niet alleen wat extra voedingsstoffen maar is ook nog eens lekker en verfrissend!

 

5: Wees geen luiaard!
Tijdens Luiaardde feestdagen is het verleidelijk om de hele dag  op de bank te blijven hangen en door te blijven eten.  Maar tussendoor even iets actiefs doen met z’n allen is  niet alleen veel gezelliger, het is ook veel beter voor je  gezondheid en weerstand.

Plan daarom actieve uitjes tijdens de feestdagen. Ga  bijvoorbeeld een stuk wandelen in het bos, een eindje  fietsen, ga schaatsen als er ijs ligt of organiseer een familie bootcamp met een leuke trainer!:)

Buiten zijn is sowieso al gezond maar beweging zorgt er ook nog eens voor dat je stofwisseling goed op gang komt en dat de afvalstoffen in je lichaam sneller worden verwerkt. Bovendien leidt het je even af van al het vele eten!:)

Repeat after me: ‘’I like to move it, move it’’ I like to move it, move it’’ 

 

 

6: Chocola? Kies voor PUUR i.p.v. melk of wit!

Waarom? Puur bevat meer anti-oxidanten, geeft je energie en voed je lichaam. Het andere vult je lichaam, onttrekt energie en het verzadigd totaal niet!

Melk en witte chocola bevat tevens zuivel dat kans geeft op allergie en darmklachten. Ze bevatten daarnaast vaak goedkope, kunstmatig geharde plantaardige vetten, waarbij schadelijke transvetten zijn gevormd. Ook is het hoge suikergehalte ongunstig voor onze strakke buik door verstoring van hormonale systemen.

‘’Snoep verstandig, met mate & ga voor puur’’

 

 

7: Doe bewuster Boodschappen

Konijn Als je van te voren bedenkt wat je ECHT allemaal nodig hebt  kun je voorkomen dat je hele kast uitpuilt met boodschappen  wat eigenlijk overbodig is.
En wat je niet in huis hebt… kun je ook niet opeten! Zo  simpel is!:)

 

 

 

8: Eet wild!

Je begrijpt waarschijnlijk dat we niet bedoelen dat je als een ‘doorgedraaide head banger’ je eten naar binnen moet werken. Wat ik bedoel is dat het aan te raden is om echt wild te eten i.p.v. goedkoop massavlees.

Enkele voordelen van wild? Het bevat een goede bron van eiwitten, omega 3 vetzuren en vitamine E. Dit heeft te maken met het feit dat de dieren natuurlijke voeding binnen krijgen en de hele dag actief zijn.

Waar moet ik op letten?
Kijk goed op de verpakkingen en lees de etiketten. Het moet namelijk duidelijk vermeld staan of het om gekweekt of echt wild gaat!
Als je het bij de polier koopt raad ik je aan om het te vragen. Ze zijn namelijk verplicht om jou in alle eerlijkheid te vertellen waar het vandaan komt.

Echte feestdagen aanraders: Wild zwijn, fazant en haas!
Liever vis? Een goed stuk wilde zalm, zeeduivel of kreeft doet het natuurlijk ook altijd goed!:)

9: Geniet maar drink met mate!

Tijdens de feestdagen is de kans vaak veel groter op gezelligheid i.c.m. alcoholische dranken. Maar wat kun je dan beter wel en niet drinken als je slank & fit aan het kerstdiner wilt verschijnen?

Met mate drinken:
Rode biologische wijn. Bevat o.a. gezonde polyfenolen en resveratrol.

Polyfenolen zijn plantaardige componenten met medicinale eigenschappen.
Resveratrol is een bestanddeel dat ook in fruit en vele planten is terug te vinden. Het remt mogelijk je verouderingsproces af. Daarnaast heeft het een gunstige invloed op ouderdomsziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht.

Bio champagne
Bevat minder sulfiet dan andere champagnes en nauwelijks resten van bestrijdingsmiddelen.

Afraders:
Bier – Erg calorierijk!
Glühwein – bevat VEEL suikers!
Witte wijn – bevat over het algemeen meer sulfiet (hoofdpijn), calorierijker en minder resveratrol.
Mix drankjes – bevat heel veel suikers en je drinkt er vaak veel te veel van.

* Uiteindelijk zijn alle alcoholische dranken uiteraard een minder goede keuze dan water, groentesappen en smoothies. Alleen soms heb je gewoon even trek in wat anders, nietwaar? PROOST!:)

Champagne glasses on golden background

 

 

 

 

 

 

Namens mij & het hele VASEF Team ik jou hele fijne en gezellige feestdagen toe. Geniet bewust van al het lekkere eten/drinken EN… geniet vooral van elkaar en alles om je heen!!

”Heel Nederland Voor Altijd Slank En Fit”

Mathijs Bos & het VASEF Team

Comment Section

0 reacties op “Slank & Fit aan het kerstdiner

Plaats een reactie


*