Page content

Suikervrije feestdagen

Suikervrije feestdagen

Nog een paar dagen en dan kunnen we weer volop genieten van al het moois Kerstmis en oud en nieuw brengt; tijd doorbrengen met je familie, gezelligheid en vooral lekker eten en drinken. Een leuke tijd, maar ook een ‘gevaarlijke’ tijd. Want je hebt je voeding tijdens deze dagen niet altijd in de hand…

Het nuttigen van (veel) suikers is tijdens deze dagen niet ongebruikelijk. Denk maar aan die lekkere croissants bij het ontbijt met een glaasje verse jus of die etentjes met je familie, maar ook die overheerlijke oliebollen en appelflappen. Oh, en vergeet de glaasjes wijn, port en bier natuurlijk niet :).

Koolhydratenbom
Wat niet iedereen weet, is dat koolhydraten gewoonweg suikers zijn. Ons lichaam absorbeert deze koolhydraten en zet ze direct om in glucose; een ander woord voor suiker. Hierdoor stijgt onze bloedsuikerspiegel en ervaren we meer energie. Echter, wanneer we teveel suikers tot ons nemen, knalt onze bloedsuikerspiegel na een paar minuten ook weer heel hard omlaag. Het gevolg? Een dip die we mentaal en fysiek voelen. Oliebollen en croissants bijvoorbeeld, zijn in feite gewoon suikerbommetjes. Het zijn zogenoemde ‘geraffineerde koolhydraten’. Dit betekent dat bijna alle voedingswaarde uit het product is gehaald door verschillende bewerkingsprocessen.

 

Witte suiker en rietsuiker

Witte suiker noemen we ook wel tafelsuiker, sucrose of sacharose. Deze suiker wordt gewonnen uit de suikerbiet, suikerbiet of suikerpalm. Ook rietsuiker wordt uit deze bronnen gewonnen. Laat je dus niet misleiden door te denken dat deze variant gezonder voor je is! Alle suikers die van deze bronnen komen zijn geraffineerd en zijn schadelijk voor onze gezondheid.

Wat doet suiker in ons lichaam?
Suiker is eigenlijk een ‘fake’ energiebron met veel schadelijke gevolgen. Een teveel aan suiker zetten we bijvoorbeeld direct om in vet. Maar suiker leidt ook tot bloedsuikerschommelingen, gevoeligheid/allergie voor suiker (hyperinsulinemie) en kan uiteindelijk leiden tot suikerziekte ofwel diabetes. Een goed energielevel valt of staat met een stabiele bloedsuikerspiegel. Door een teveel aan suikers gaat deze schommelen en krijg je last van de welbekende ‘cup-a-soup’ dips.

Suiker is verslavend
Ik volg de documentaires van Food Matters op de voet. Deze organisatie zet zich in om mensen bewust te maken van onze Westerse leefwijze en wat voor schade deze kan aanrichten. Meerdere artsen van Food Matters geven aan dat suiker nog verslavender is dan het gebruik van cocaïne (jaikz!!).

Suikervrije feestdagen - suiker verslaving

Suiker laat, zoals eerder genoemd, je bloedsuikerspiegel namelijk razendsnel stijgen waardoor we een energieboost krijgen. Maar na ongeveer een half uur stort deze weer net zo hard naar beneden en krijgen we onder andere last van vermoeidheids- verschijnselen.

Om ons energieniveau op peil te houden, hebben we snel de neiging om weer wat suiker te nuttigen zodat we ons weer snel beter voelen… net als een junkie die zijn ‘shot’ nodig heeft om zich goed te blijven voelen.

Suikervrije feestdagen - siroopNatuurlijke suikervervangers
Gelukkig zijn er steeds meer suikervervangers te vinden. Maar ook deze vervangers dienen met mate genuttigd te worden. Een paar bekende natuurlijke suikervervangers en zoetstoffen op een rij:

Ahornsiroop: dit is het sap van de Canadese esdoorn (maple tree). Het bevat, net als honing, naast sucrose, invertsuiker. Invertsuiker bestaat uit fructose en glucose (suikervorm). Ahornsiroop heeft een hoge GI-waarde.*

Agavesiroop: afkomstig van de agaveplant. Deze plant is erg zoet, namelijk 25% zoeter dan gewone sucrose. Het bestaat voor 90% uit fructose en voor 10% uit glucose. Agavesiroop heeft een hoge GI-waarde.*

Fructose: fructose, ofwel vruchtensuiker, heeft een grote zoetkracht, maar beïnvloedt de bloedsuikerspiegel veel minder dan gewone suiker. Het veroorzaakt wel een grotere leverbelasting en werkt daarom cholesterolverhogend. Staat er op de verpakking dat er alleen maar natuurlijke suikers worden gebruikt? Dan bedoelt de fabrikant meestal fructose! Fructose heeft een matige tot hoge GI-waarde.*

Honing: dit is de meest natuurlijke zoetstof. Het geeft minder bloedsuikerschommelingen, maar ook dit dien je met mate te eten. Honing heeft een matige tot hoge GI-waarde*.Nuttig het liefst rauwe, koudgeslingerde honing.

Stevia: dit product is afkomstig van de subtropische steviaplant en lijkt een onschadelijke zoetstof. Het is velen malen zoeter dan suiker en heeft amper invloed op je bloedsuikerspiegel. Stevia heeft een lage GI-waarde.*Suikervrije feestdagen - kokossuiker

Kokosbloesemsuiker: is afkomstig van de bloesems van de kokosnootpalmboom. Ook deze suiker bestaat voor 90% uit pure suikers (sucrose, fructose en glucose). De GI-waarde is matig tot hoog.*

 

** voor meer uitleg over glycemische index check www.greenblogger.nl. Hier vind je een blog over: ‘wat is glycemische index’.

 

Wat vind ik?
Uiteindelijk gaat het allemaal om balans. Suikervrije feestdagen? Ook ik eet een oliebol, drink een glas wijn of neem zo’n lekker croissantje bij het ontbijt. Zolang je basis maar stabiel is. Dit houdt in: probeer tijdens de feestdagen zoveel mogelijk groenten te eten, drink veel water en nuttig vooral vetten en eiwitten. Probeer de koolhydraat-inname te beperken zodat je af en toe kunt zondigen zonder schuldgevoelens. 

Laura Kluyver
Mijn naam is Laura Kluyver, gediplomeerd voedingsadviseur, blogger en levensgenieter. Elke maand schrijf ik met veel plezier een gastblog voor VASEF. Wil jij meer van mij lezen? Volg mij dan op FB via greenblogger of ga naar mijn website
www.greenblogger.nl. Voor meer informatie over mijn orthomoleculaire praktijk kun je terecht op www.green-company.nl

Comment Section

0 reacties op “Suikervrije feestdagen

Plaats een reactie


*